Zuinig zijn

finland

Lang geleden, toen ik zelf nog actief crosste waren er genoeg. Zelfs in mijn buurt. Voor de MON moesten we vaak in de buurt van Eindhoven en Den Bosch zijn. Ook zaten we regelmatig in Limburg. In Brabant had voor mijn gevoel elk dorp zijn eigen baan. Iedereen crosste ook toen. In mijn dorp waren we al met een groep van 15. Nu, vele jaren verder, is het aantal behoorlijk uitgedund. Gelukkig zitten we maar op een kwartier van het prachtige circuit van MC Rilland. Altijd netjes verzorgd en goed geregeld. Erg blij mee dus. Iets verder maar nog steeds te doen zijn Wemeldinge (Sproeier) en Vlissingen (de Uitlaat). Wat hardere banen maar ook daar wordt altijd erg hard gewerkt om het de rijders zo veel mogelijk naar de zin te maken. Voor het geld doen ze het niet. Echt niet. Over het water hebben we dan nog Lille, Axel en Westdorpe (Finlandcircuit). Buiten de baan van Rilland zitten we dus een dik uur in de auto om een van de banen in Zeeland en/of Brabant te kunnen bereiken. Als je naar alle andere sporten kijkt wordt de motorcross duidelijk ondergewaardeerd. Als je niet wil dat er gecrosst wordt moet je het verbieden. Als je het toelaat moet je zorgen voor faciliteiten. Net als roken. Het is niet verboden maar het mag nergens. Wat ik eigenlijk kwijt wil is dat we zuinig moeten zijn op de ‘onze’ circuits en de daarbij behorende vergunningen. Wees zuinig en zorg dat we kunnen behouden wat we nog hebben. Wat weggaat komt echt niet meer terug. Er zijn geen heerlijke banen en de zogenoemde ‘klotebanen’. Alle banen zijn van goud. Natuurlijk voel je je een kampioen op je eigen vertrouwde baantje. Ik rijd zelf graag en makkelijk op Rilland. Vorige week heb ik in Lille gereden en dat kostte me heel veel moeite. Ik was duidelijk ‘kapotter’ als een kwartier op ‘mijn’ vertrouwde baantje. Geef daarom alle banen een kans. Het is goed voor het leerproces en zeker ook goed voor het behoud van baan en vereniging. Houd schoon en respecteer. Houd in ere en wees zuinig.

Wat weggaat komt niet meer terug. Nooit.

Rilland
Foto: Marvin de Groot